Hazai sztár

Takács Marika és Kazimir Károly lánya, Kazimir Annamari: „Mindig elképzelem, mit mondanának”

Középiskolás volt, amikor másfél év különbséggel elveszítette a szüleit.

Nemrégiben volt az édesanyja halálának és édesapja születésének az évfordulója. Budapesten, a Szent István park 4. szám alatt, a ház falán emléktábla hirdeti: itt élt a két ismert ember. Takács Marika az 50-es, 60-as, 70-es évek népszerű televíziósa volt, az ország egyik első bemondónője, a nézők rajongásig szerették. Úton-útfélen megszólították, beszélgettek vele. „Anyu ezt szívesen tette, mert szerette az embereket. Édesapám inkább színházi körökben volt elismert és népszerű, így az ő irányából efféle utcai rajongásnak nem voltunk kitéve, legfeljebb az újlipótvárosi MTK-s szurkolótársaival váltott néhány szót út közben” – mondja Annamari.

Kazimir Annamari (Fotó: Steindl Gabriella/fotocentral.hu)

Csak nem? De igen!

Késői gyerek volt, édesanyja 42 éves, édesapja 52 volt, amikor ő világra jött. Rövid, de annál gazdagabb élet jutott nekik így, hármasban. „Amilyen családi mintákat, helyzeteket látok magam körül, úgy érzem, hogy a kevés együtt töltött idő alatt is többet kaptam tőlük, mint sokan, akiknek hosszabb közös út adatik, de egy folyamatos, egymással folytatott harc az életük. A korai veszteség ellenére ezért hálás vagyok az életnek és persze nekik. Kaptam közös nyaralásokat, nagy beszélgetéseket, kulturális élményeket és rengeteg nevetést. Anyukám gyakrabban vitt magával a TV-be, mint apu a színházba. Élénken él bennem például az az emlék, amikor anyu az adás előtt a stúdióban vasalja a blúzát, vagy megégeti hajsütővassal valamelyik fülét. Arra is emlékszem, mindig milyen sokat kellett várnom, hogy végre kijöjjön, és velem legyen. A Tháliában, aminek apu az igazgatója és rendezője volt, nem igazán játszottak gyerekdarabokat, így szerinte nem volt ott keresnivalóm. Hogy a szüleim ismert emberek, azzal gyerekfejjel nem igazán foglalkoztam. Csak akkor szembesültem vele, amikor az iskolában vagy bárhol bemutatkozáskor az emberek felkapták a fejüket a nevem hallatán, és rögtön rákérdeztek: csak nem?! De igen, válaszoltam.” Vagy amikor iszonyú kellemetlen módon kérnem kellett egy általános iskolai tanárnőmet, hogy ha lehet, ne javítsa ki ’kivételezésből’ a nyelvtandolgozataimat a jobb eredményért. Ugyanúgy, mint másnak, adjon nyugodtan nekem is rossz jegyet, ha hibázom.”

Takács Marika és Kazimir Károly (Fotó: Archív)

Két veszteség egymás után

Tizenhat éves volt, amikor az édesanya, tizen­nyolc, amikor rá másfél évre az édesapja meghalt. Ennek majd’ harminc éve. Azóta nincs nap, hogy ne gondolna rájuk. „A Színművészeti Főiskolán, ahol Vitray Tamás és Horváth Ádám televíziós osztályában diplomáztam, a vizsgafilmemnek a Nevetés és felejtés filmje volt a címe. Anyukám emlékére készítettem. Egyébként eredetileg komolyzenei pályára készültem. Zongora, szolfézs-zeneelmélet, karvezetés szakon végeztem a Bartók Béla Konzervatóriumban. Anyukám a televíziótól, apukám a színháztól akart távol tartani. Ezért a muzsikus pályát látták legjobbnak számomra. Nem bánom, rengeteget köszönhetek a zenei múltamnak. Végül az újságírás felé vettem az irányt.”

„Voltak, akik fogták a kezem”

Amikor elmentek a szülei, középiskolásként magára maradt. „Az elvesztésük feldolgozhatatlan tragédia, de szerencsére mindig voltak, akik fogták a kezem. A mai napig ezek az emberek jelentik számomra a biztonságot és a családot. Azt gondolom, mindenkinek megvan a saját szenvedéstörténete, tragédiája, nem kell ebben (sem) versenyezni másokkal. Naponta gondolok rájuk, magamban ápolom az emléküket. Minden helyzetben elképzelem, mit gondolnának, mondanának, mi lenne a véleményük. Akár az ország helyzetéről, az életemről is, és arról, ahol most tartok.”

Kiemelt kép: Keleti Éva/fotocentral.hu

Megjelent a Story legfrissebb száma!

A Story Sztárdiéta különszámát keresse az újságosoknál!

Kövess minket az Instagramon is!