Képzeljük el, hogy egy vadidegen, esetleg nem is túl szimpatikus kollégánkkal kell szenvedélyesen csókolóznunk és egymáshoz simulnunk, azt színlelve, hogy nem bírunk a vágyunkkal, miközben egy halom másik ember figyeli, mit csinálunk, sőt még instrukciókat is bekiabál nekünk kívülről. A tetejébe ehhez sokszor meztelenre is kell vetkőznünk, hogy egy szintén ruhátlan munkatársunkhoz közeledjünk… A színészek mindennapjaihoz hozzátartoznak az ilyen kihívások, ami számukra sem könnyű feladat, sőt nem ritkán kifejezetten kínos, rossz élmények társulnak hozzá.
Kell egy határ, ami elválaszt
Így aztán a szexjelenetek forgatása nagyon kényes feladat. Míg korábban a filmkészítők nemigen törődtek azzal, hogyan érzik magukat közben a sztárok, ma már sokkal profibban zajlik az ilyen meghitt akciók filmezése. A minap egy ausztrál intimitáskoordinátor, Chloe Dallimore mesélt a kulisszatitkokról, vagyis arról, hogyan igyekeznek komfortosabbá és biztonságosabbá tenni az érintettek munkáját. Például a testek közé elválasztó rétegek, a néző számára láthatatlan kis párnák kerülnek, vagy egy rugalmas gumilabda, amely megengedi a heves mozgást, mégis távolságot tart. Sokszor testszínű alsóneműt vagy takaró csíkokat használnak a legintimebb részek elfedésére, mint például Dakota Johnsonnál A szürke ötven árnyalatának forgatása idején – ott például az intim, egyébként dús szőrzet az utómunkák során, digitálisan került a testére… Azt pedig szigorú szerződésben előre szabályozzák, melyik testrészből pontosan mennyi látszhat, akár olyan részletességgel, hogy például a mellbimbónak csak az udvara jelenhet meg, de az egész nem.
Ha az ösztön beindul
A jeleneteket általában gondos koreográfia szerint, a szakember részvételével előre begyakorolják, így már nem sok spontán dolog történik a kamerák előtt. „Olyan ez, mint egy kaszkadőrmutatvány vagy egy tánc, nagyon pontosan meg van tervezve, hiszen minden kameraszög, fénybeállítás ehhez van igazítva.” A szakember azt is elmesélte, hogy a nem kívánt önkéntelen szexuális reakciót elkerülendő, a férfi színészek időnként olyan ágyékvédőt viselnek, amilyet a krikettjátékosok a sérülések elkerülésére. Csak ők amiatt, hogy a partnerük ne érezze, ha esetleg megmozdul odalent valami… „Mindig hangsúlyozom a jelenet résztvevőinek, hogy ez egy természetes ösztön, amit kémiai folyamatok indítanak be, tehát semmiképpen ne vegyék személyes reakciónak – se bóknak, se tolakodásnak. De fontos, hogy beszéljünk róla, így mindketten kevésbé érzik kínosnak” – mesélte. Persze a legtöbb színész távolról sem érzi erotikusnak, amikor a kamerák előtt kell szerelmeskednie. Bármilyen hitelesnek is tűnik később a filmvásznon, a hatalmas stábbal operáló forgatásokról teljességgel hiányzik az intimitás. Anne Hathaway például elmesélte, hogy amikor már 12 órája vették fel a Szerelem és más drogok intim jeleneteit, Jake Gyllenhaallal teljesen kimerültek.
Egymásra kell hangolódni
Így alighanem az is csak legenda, hogy A postás mindig kétszer csenget konyhaasztalos szexjelenetében Jack Nicholson és JessicaLange a valóságban is szerelmeskedni kezdett, ezért a stáb lábujjhegyen kiosont… Emma Thompson, aki nemrég 60 évesen a Minden jót, Leo Grande című filmben bújt ágyba egy fiatal férfival, elmesélte, mennyit segített neki, hogy a filmezés előtt évtizedekkel fiatalabb kollégájával együtt szembenéztek a félelmeikkel, és mindent előre letisztáztak. „A felkészülés során együtt beszéltünk a meztelen testünkről, hogy mit szeretünk benne és mit nem, milyennek látjuk egymást. A forgatáson így már annyival komfortosabban éreztük magunkat. A másik iránti érzékenység és az odafigyelés a legfontosabb” – árulta el.
Régen ez is más volt
A Végzetes vonzerő című film rendezője elmesélte, hogy annak idején a szexjelenetek forgatása előtt Michael Douglas és Glenn Close mindig pezsgővel és Margarita koktélokkal lazított, mert becsípve könnyebben sikerült ráhangolódniuk a feladatra.
Kiemelt kép: Profimedia