Udo Kier 1944. október 14-én született Kölnben Udo Kierspe néven, a második világháború idején. Születése után néhány órával a kórházat lebombázták, így anyjával együtt a romok közül kellett kimenteni. Gyermekkorát szegénység és nélkülözés jellemezte, ahogy később elmondta: „17 éves koromig meleg vizünk sem volt.”
18 évesen Londonba költözött, hogy angolul tanuljon, és egy kávézóban dolgozott, ahol felfedezték színészi tehetségét. Az áttörést az 1970-es évek hozták meg számára: Paul Morrissey rendező Andy Warhol produceri közreműködésével készült filmjeiben – Test Frankensteinnek (1973) és Vér Drakulának (1974) – újragondolta a klasszikus szörnyfigurákat. Ezek a szerepek indították el nemzetközi karrierjét.
Magyar filmben is maradandót alkotott
Kier neve örökre összefonódott a magyar filmművészettel is: Bódy Gábor 1980-as, Weöres Sándor Psyché című regénye alapján készült kétrészes filmben, a Nárcisz és Psychében ő alakította Nárciszt, azaz Ungvárnémeti Tóth Lászlót. Emellett Jancsó Miklós alkotásaiban (Magyar rapszódia, Allegro Barbaro) is szerepelt, később pedig Nemes Gyula Zéró című filmjében tűnt fel.

Együttműködés a legnagyobbakkal
Kier több mint kétszáz filmben játszott, és olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Rainer Werner Fassbinder, Lars von Trier és Gus Van Sant. Fassbinderrel való barátsága tinédzserkorában kezdődött, később pedig a német újfilm meghatározó alakja lett. Lars von Trierrel az 1980-as évektől forgatott, szerepelt a Hullámtörés, a Dogville, a Melankólia és a Nimfomániás című filmekben is. Gus Van Sant az Otthonom, Idaho című filmben adott neki szerepet, ahol Keanu Reeves és River Phoenix oldalán játszott.
Madonna videóklipjeiben (Erotica, Deeper and Deeper) is feltűnt, és számos hollywoodi produkcióban szerepelt, például az Ace Ventura: Állati nyomozó, az Armageddon és a Penge című filmekben.
Utolsó szerepe
Legutóbb Kleber Mendonça Filho brazil rendező A titkosügynök című filmjében láthatta a közönség, amelyet a cannes-i filmfesztiválon mutattak be. Kier életműve páratlan: egyszer így foglalta össze saját pályáját: „100 film rossz, 50 film egy pohár bor mellett nézhető, és 50 film jó.”
Kiemelt kép: NFI




