Aki azt mondja, nem tudja, mi az a Labubu, az is biztos találkozott már vele, csak fogalma sem volt róla, hogy a világ jelen pillanatban legkeresettebb árucikkét látja. A hongkongi művész, Kasing Lung által megálmodott figura egy szörnyecskesorozat, a The Monsters része, amiért eddig is megőrültek a gyerekek. Ez a műanyag fejű, plüss dizájnmanó azonban kiemelkedik az összes közül: hatalmas a szeme, hegyes a füle, cakkos mind a kilenc foga – furcsa egy szerzet: pont annyira cuki, mint amennyire ijesztő.
A nagy zsákbamacska
Igazi státuszszimbólum lett, tehát muszáj közszemlére tenni – táskán, övön hordani. A celebek is így tesznek vele, biztosan szem előtt van mindig.

Az eladott mennyiséget pedig csak tovább duzzasztja, hogy hiába választunk a tematikák sorából, amelyek ráadásul szériáról szériára változnak, nem tudjuk, milyet veszünk: egy lezárt doboz és egy fóliacsomagolás fokozza az izgalmakat. A bontogatásukról szóló örömködő, vagy épp ellenkezőleg, a rajongókat kifigurázó videók elárasztották a közösségi médiát, és hogy a felnőttek is meg vannak érte bolondulva, nem véletlen. A plüssfigurát ugyanis eredetileg nem is a gyerekeknek szánták. Olyannyira, hogy a termékleíráson fel is tüntetik, hogy 15 éven aluliak számára nem ajánlott. Konkrétan azoknak a felnőtteknek szól, akik már ismerik a „dörgést”, hiszen kis korukban volt Moncsicsijük és/vagy Tamagocsijuk.
Az őrületet fokozza, hogy a sztárok is beálltak a Labubu-sorba kortól függetlenül: a lesifotókon Dua Lipától Cherig rengeteg celeb tűnik fel vele az utcán, a reptéren. David Beckham Instagram-posztban azt mutatta meg, az övét a kamasz lányától, Harpertől kapta, Kim Kardashiannek pedig, nem meglepő módon, már komplett kollekciója van belőle, a megalomániás Paris Hilton viszont a méretre ment: egy ritkaságszámba menő, hatalmas darabbal lepte meg a gyerekeit.
@parishilton The way London can barely peek over the giant Labubu 🥹💞 #CutesieCrew ✨ I want to see your Labubus! Show me pics in the comments 🥰🙏🏼 #SlivingMom 💕
És nem, a celebek nem azért virítanak vele, mert megfizetik érte őket, hanem mert ők is azt érzik, hogy egyszerűen nem maradhatnak ki a trendből. A rajongóiknak pedig több sem kell, azonnal be is szereznek egyet, hiszen egy ilyen, átlagosan akár már 7000 forintért kapható figurát hamarabb tudhatnak magukénak, mint egy, a kedvencükön látott méregdrága dizájnerterméket. És ettől már közelebb is érzik magukat hozzá.
Az ördög maga?
A trendek persze pillanatról pillanatra változnak, és ez a Labubu esetén sincs másként. A TikTokon egyre több felhasználó, kommentelő „tanúsítja”, hogy a kis szörny egy valódit takar: először csak pislogott, aztán világított a szeme, majd meg is mozdult, sőt mostanra már akár helyszínt is változtat és hangot is hallat – állítólag magától. Így történt, hogy miközben a fél világ rajong érte, vannak, akik már kidobják, vagy egyenesen bosszút is állnak rajta: elégetik, letépik a fejét, vagy papot hívnak hozzá segítségül, esetleg egyenesen el is viszik gyónni… A teória szerint a Labubuk állítólagos kísérteties viselkedésének hátterében az áll, hogy emlékeztet az őskori Pazuzu-ábrázolásokra – ebből pedig sokak szerint egyenesen következik, hogy benne született újra a mezopotámiai démonkirály, aki a mitológia szerint ha reinkarnálódik, betegséget és szárazságot hoz az emberiségre.
A tőzsdén is tarol
Ezzel szemben a szkeptikusok magyarázata igen egyszerű a jelenségre: a negatív hullám csak egy digitális pánik műve, valójában egyetlen ijesztő videó csinált száz másikat. A marketingszakemberek szerint viszont ez az újabb hisztéria pont fordítva hat a rajongókra: csak azért sem hátrálnak meg, sőt, úgy tűnik, büszkén viszik házhoz magát az ördögöt…
Az eladások, nem meglepő módon, az egekbe repítették a játék gyártóját, a Pop Martot. Kínai tulajdonosának vagyona csak idén eddig 20 milliárd dollárral (!) lett tetemesebb, gazdagodása olyan mértékű, hogy konkrétan megelőzi a Tesla-vezér Elon Muskét vagy az Amazon-alapító Jeff Bezosét, aki legutóbb azzal került be a hírekbe, hogy az esküvője miatt kibérelte Velencét. A gazdasági szakemberek szerint Wang Ning titka az, hogy a terméket tőzsdére vitte: úgy tűnik tehát, hogy aki igazán menő, az nemcsak a táskájára akasztja a Labubut, de még részvényt is vesz belőle.
Tényleg bajt okozhat
A mindent uraló trendre jellemző, hogy már a BBC is írt róla. Nemrég azt tanácsolták a szülőknek, vigyázzanak a hamisított szörnyekkel – káros vegyi anyagokat is tartalmazhatnak, illetve leválhatnak a részeik, amik a kicsiknél fulladást is okozhatnak. Nagy-Britanniában rengeteg hamis babát foglaltak már le, amelyek nem felelnek meg a biztonsági előírásoknak. Azt kérik, ne vegyenek utcai árusoktól.
Kiemelt kép: Getty Images




