Ha ma élne, alighanem mosolyogva legyintene: „csak filmeket csináltam”. Pedig Makk Károly ennél sokkal több volt. A magyar mozi egyik legnagyobb mesélője, akinek élete maga is filmszerű fordulatokban bővelkedett – sikerekkel, botrányokkal, szerelmekkel.
Kalandos utat járt be
Berettyóújfaluban nőtt fel, ahol édesapja mozit üzemeltetett. A sötét nézőtér és a vetítőgép fénye már gyerekként rabul ejtette. Nem véletlen, hogy barátja, Bacsó Péter később így fogalmazott:
„Még az ereiben is celluloid folyik.”
Az út azonban rögös volt: a főiskoláról eltávolították, mert egy kötelező filmjéből „hiányzott a szocialista realizmus”. Volt híradózás, konfliktus, fél év traktorozás – mígnem egy legendás, „suba alatti” vizsgával mégis diplomát kapott.

Hétmillióan nézték
Harmincévesen robbant be: első játékfilmje, a Liliomfi nemcsak Cannes-ig jutott el, de itthon közel hétmillió nézőt ültetett be a mozikba. Ettől kezdve szinte évente forgatott: Ház a sziklák alatt, Mese 12 találatról, Macskajáték, Egymásra nézve, A játékos, és persze a csúcs, a Szerelem, amely 1971-ben Cannes-ban Zsűri díjat nyert. Finom érzelmek, kimondatlan fájdalmak, ez volt az ő világa.

Kikosarazta Psota Irént
A magánélete viszont korántsem volt ennyire csendes. Négyszer nősült, és legendás szerelme volt Psota Irén. A színésznő annyira szerette, hogy gyereket is akart tőle, ám végül abortusz lett a történet vége. Öt év után groteszk dráma következett: az esküvő napján, már az oltárnál állva hagyta el Psotát, hogy a násznép soraiban ülő Krencsey Marianne-t vegye feleségül. A bűntudat egész életében elkísérte, Psotát később szerepekkel próbálta „kárpótolni”.

Balatonon talált nyugalomra
Két gyermeke született, lánya, Makk Lili vágó lett. Tanárként generációkat nevelt, közéleti szerepet vállalt, élete végén Badacsonytördemicen talált nyugalmat. 2017-ben, 91 évesen hunyt el. Ma, száz évvel a születése után, filmjei még mindig élnek – kőbe vésve, vászonra álmodva, örökre.
Kiemelt kép: Sárközy Marianna/fotocentral.hu




