A Nemzeti Filmintézet 120 millió forint támogatást szavazott meg a CURTIS – A legismertebb senki című dokumentumfilmre, amely 2026-ban kerülhet a nézők elé. A Jimy J. Hollywood rendezésében készülő, karakterközpontú alkotás a rapper hírnév mögötti vívódásait, felemelkedését és mélypontjait mutatja meg.
A hír villámgyorsan bejárta az országot – de a legizgalmasabb kérdés mégis az, hogy vajon mennyire és hogyan érinti majd a film Curtis egykori alkotótársát, Majkát.
A két rapper közös időszaka ugyanis megkerülhetetlen fejezete a hazai könnyűzenei életnek. Bár Curtis már korábban is jelen volt a szcénában, kétségtelen: karrierje csúcspontját Majkával élte meg, együtt uralták a slágerlistákat, telt házas Aréna-koncerteket adtak, és generációkat értek el a dalaikkal. Aztán jött a 2018-as, máig nagy visszhangot keltő szakításuk, amely új irányba terelte mindkettőjük pályáját.

Majka akár felül is írhatná Curtis terveit
A dokumentumfilm azonban nem ugorhatja át ezt a korszakot. A kérdés tehát adja magát: vajon megvalósulhat-e a mozi Majka beleegyezése nélkül? És ha mégis felcsendülnek a közös slágerek vagy koncertfelvételek, akkor ezek után Majkának is csurran-cseppen-e a jogdíjakból?
Ennek tisztázására a story.hu a Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesületet, az Artisjust kereste meg, hogy megtudjuk, általánosságban milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak a zenék és felvételek felhasználására egy film esetében.
„Egy film elkészítése szerzői jogi szempontból egy igazi nagyüzem: nagyon sokféle szereplő sokféle szerzői joggal rendelkezik. Egy zeneszámnak vannak szerzői, előadói és a hangfelvételnek jogtulajdonosa. Egy filmnek – akár videóklipnek is – lehet forgatókönyvírója, operatőre, rendezője, animátora stb.
Ha egy filmhez egy korábbi, meglévő ilyen hangfelvételt vagy filmet akarnak felhasználni, minden érintett személytől engedélyt kell ehhez kérni, de hogy pontosan ki képviseli ezeket a személyeket, az mindig az adott esettől függ.
Például egy dalszerző sokszor szerződést köt zeneműkiadóval, és ilyenkor ez a szerződés általában úgy szól, hogy az ilyen tárgyalásokban a zeneműkiadót kell csak megkeresni – de ezekben a szerződésekben mindig sok az egyedi elem, mert vannak olyan művészek, akik minden ilyen filmes felhasználást maguk, személyesen akarnak engedélyezni vagy akár megtiltani”
– nyilatkozta lapunknak Tóth Péter, az Artisjus kommunikációs igazgatója, majd hozzátette: a filmes zenefelhasználások jogosítása pont erről szól. Azaz megtalálni a filmhez azt a zenét, ami megfelelően szolgálja a cselekményt, de amelynek a jogosítása is megoldható a rendelkezésre álló idő- és költségkereten belül.
Mindenkinek csurran-cseppen
A szakembertől azt is megkérdeztük, hogy az engedélyezett zenei felhasználások után kinek hogyan jár a jogdíj. „Amikor elkészül egy film, arról egy úgynevezett ’zenefelállítás’ készül, egy olyan dokumentum, ami megmondja, hogy a filmben milyen zenék milyen hosszan, milyen sorrendben szólalnak meg.
A film – legyen az mozi, TV, online – későbbi felhasználásai után beszedett zenei jogdíjat ennek arányában fizeti ki az Artisjus az összes felhasznált zene összes szerzőjének”
– magyarázza Tóth Péter, majd arra is kitért mi történik abban az esetben, ha az egyik fél engedély nélkül használja fel a közös szerzeményeket.
„Ilyen helyzetben bíróság állapítja meg a jogsértést, és dönt a jogkövetkezményekről. A lehetséges következmények listája nagyon hosszú, a jogsértés egyszerű megállapításától a kártérítésen át akár a jogsértéssel előállított termék kereskedelemből való végleges kivonásáig terjedhet, attól függően, hogy a bíróság az érdekek mérlegelése során mit lát kellő szankciónak.”
A szakértő válaszából tehát kiderül, hogy a jogdíjak és azok rendezése korántsem egyértelmű folyamat: sok múlik az egyéni megállapodásokon, és azon, ki milyen szerződéses viszonyban állt a társaival. Hogy Majka és Curtis közös slágereire milyen konkrét szerződések vonatkoznak, azt csak az érintettek ismerik – mindenesetre két forgatókönyv is reális: Majka akár meg is vétózhatja közös sikereik filmes felhasználását, de az is könnyen lehet, hogy neki is csurran-cseppen majd valami a Curtis-dokumentumfilmből.

Intim portré
A CURTIS – A legismertebb senki egy személyes, intim portré lesz, amely a függőséggel való küzdelmet, a veszteségek feldolgozását és az önazonosság keresését helyezi középpontba.
- A Nemzeti Filmintézet 120 millió forinttal támogatja a gyártást
- Rendező: Jimy J. Hollywood
- Forgatás: 2026 első felében, több ikonikus zenei helyszínen
- Gyártó: Curtis Story Production
- Forgatókönyv: Jimy J. Hollywood, Eszes-Istenes Viktor és Baksa Roxána
- Bemutató: várhatóan 2026 harmadik negyedévében
A készítők ígérete szerint tehát a film végigköveti Curtis pályájának csúcspontjait, mélypontjait, újrakezdéseit és minden bizonnyal azt az időszakot is, amelyet Majkával közösen írtak a magyar popkultúra történetébe. A nagy kérdés már csak az: hogyan és milyen engedélyekkel kerül ez a vászonra?
Kiemelt képek: Olajos Piroska, Trenka Attila/fotocentral.hu




