Véget nem érő, dübörgő tapssal jutalmazta hatezer ember Az Őrült Nők Ketrece alkotóit az utolsó előadása után, ahol a Story magazin munkatársai is ott voltak. Mert az Arénában október negyedikén még utoljára dupla előadással lement a Kultúrbrigád produkciója, mégpedig 486. alkalommal. Alföldi Róbert rendezésében 2014 óta ennyiszer játszotta el Hevér Gábor és Stohl András Albin és párja, a transzvesztita Zaza figuráját az ikonikus műben, amelyet több mint negyedmillióan láttak. Közülük sokan többször is.
„Ez egy tejfölszerep”
„A darab Haumann Péter főszereplésével nagy sikerrel futott a kilencvenes években az Operettszínházban, akkor is az elfogadás volt a legfőbb üzenete, és ma, 2025-ben is az – mondja az inast, Jacobot alakító Józan László, aki a kezdetek óta szerepel Az Őrült Nők Ketrecében váltótársával, Fehér Tiborral. Szerinte a darab sikere nemcsak abban rejlik, hogy szórakoztató, hanem hogy gondolatokat ébreszt a nézőkben. – Én lubickoltam itt, mert ez egy tejfölszerep, ami azt jelenti, hogy nem az enyém a főszerep, de a show egy nagy részét én viszem el.” Laci egy szál semmiben, szinte meztelenül szerepelt a produkcióban, de azt mondja, nem volt elvárás, hogy egy grammot se hízzon. Különben meg úgyis tudták a készítők, hogy hiú, és tartani fogja a formáját. „A legszebb emlékem, hogy ebben a darabban kaptam először nyílt színi tapsot. Régen Törőcsik Mari és a többi legenda bejött a színre, és megtapsolták őket, ma kevés van ebből. Én ezt megkaptam a közönségtől. Két mondatot mondtam, lementem spárgába, és kitört az ováció.”
Ütős közéleti poénok
Az Őrült Nők Ketrece nem a melegekről szól, hanem az egymást szerető emberekről. Egy család problémájáról, ahol történetesen két férfi alkotja a szülőket. A gondolatformáló előadás 11 éven át nevettetett, ugyan sokszor fanyar módon, az üzenete azonban tűpontos volt minden esztendőben: „Ne késlekedj, szeress úgy, ahogy lehet, mégpedig ma.” A tánckar, vagyis a Madárkák és a szókimondó poénok mellett a darab sikere abban rejlett, hogy reflektált az éppen aktuális témákra. Az utolsó előadáson is ültek a közéleti poénok.
Hevér Gábor anélkül, hogy részletesen belemenne, elmondja, kényszerből hagyják abba. „Jó ideje tudjuk, így a szívünkben mi már elbúcsúztunk a műtől, de fantasztikus volt, hogy összesen 12 ezer néző látta az utolsó két előadást” – mondja a színész, és azt is, hogy neki a darab még nagyobb ismertséget, elismertséget és még több rajongót adott, ráadásul ez idő alatt született meg a második lánya, Berta is. Nincs miért szomorkodnia, sok emléke van. Például az egyik szilveszteri előadásuk, amelyet éjfélkor kezdtek el játszani. Utólag nem tűnt jó ötletnek, hiszen a produkció 3,5 órás. A hajnali időpont miatt András a fáradtságtól megbotlott, leesett a lépcsőn, kitört mindkét cipősarka, és magát is összezúzta. A társulat csak később tudta meg, hogy a letört sarok nem szilveszteri vicc volt.




Elfáradnak egymástól
A két főszereplő évek óta ismeri egymást, számos darabban és teátrumban játszottak együtt. „Amennyire színészek között létezik barátság, az közöttünk megvan. De amikor négy-öt előadás megy zsinórban egymás után, a harmadiknál szokott lenni a mélypont. Elfáradunk egymástól is. Egyszer a szünetben vesztünk össze szakmai dolgon egy hét négyzetméteres öltözőben, ahol tizenketten öltöztünk. Aztán a második felvonásban, a pados jelenetben, amely amúgy is egy békülős jelenet, békültünk ki. Egyikünk sem mondta ezt ki, de mindketten tudtuk, minden rendben van.”
Másfél órán át sminkelték
Ma már azt is tudjuk, hogy Alföldi Róbert rendező külön kérése volt, hogy Hevér Gábor karaktere abszolút maszkulin legyen, minden feminin vonás nélkül. Stohl pedig ne egy feminin férfit alakítson, hanem egy nőt, aki férfi. Ehhez Stohl drag queen-sminkje több mint másfél órán át készült. A színész élvezte, hogy a színpadon nő lehet: nem bánta a 6 vagy 8 parókát, a magas sarkú cipőt és a neccharisnyát sem. Sőt Zazát az egyik legfontosabb szerepeként tartja számon. Alakításához hozzátett, hogy önmagát karikírozta, amikor az autóbalesetével vagy a börtönben töltött hónapjaival viccelődött.
Bárki, aki a tévészereplései után színpadon látja, alaposan meglepődik. Az Arénában a nézők közül többen is elmondták, hogy tudnak a dolgairól, az autóbalesetéről, a börtönlétről, hogy zsűrizik TV2-s show-műsorokban, és hogy ő lesz A Nagy Ő. De aki színházban nézi, azt elvarázsolja a tehetsége.
Zazaként annyira magával ragadó és szerethető volt, hogy egy csapásra minden bűnét, kvalitásához méltatlan munkáját megbocsátották.
Egyvalamit nem értettek csak azok, akikkel beszélgettünk. Mégpedig, hogy 58 évesen honnan van ennyi energiája ahhoz az őrült tempóhoz, amit önmagának diktál. Hiszen szombaton próbák, fény- és hangbeállások, hosszú sminkelés után kétszer három és fél órát játszott színpadon, majd másnap négy órán át zsűrizett a Sztárban Sztárban. Bár Stohl tényleg sportosabb és fittebb, mint az elmúlt években volt, azért a közösségi oldalán már feltűnnek az aggódó rajongói bejegyzések is, hogy ne fogyjon tovább!
Maradandót alkottak
Nóra is 2014-től játssza az étteremtulajdonos Jacqueline szerepét, férje, Róbert pedig pár éve Aristide Bouteille politikus karakterét. „A darab témája a szeretet, az, hogy mindegy, ki szeret kit, a lényeg a szövetség, ami egy pár között kialakulhat. Emlékszem a premierre. Állva tapsoltak minket, és tudtam, maradandót alkottunk” – mondja a színésznő.
Kiemelt kép és fotók: Lakatos Péter, Mészáros Csaba, Olajos Piroska, Trenka Attila/fotocentral.hu




