Nemo, az első nyíltan nembináris győztes tavalyi sikere után a nyertes előadó országában, azaz idén Svájcban megrendezésre váró 69. Eurovíziós Dalfesztiválon a megszokott módon óriási hangokra és kifejezetten sok őrültségre számíthatunk. Ráadásul magyar fellépőkért is izgulhatunk a döntőben.
Az Eurovízión Magyarország immár zsinórban hatodik alkalommal nem indul – legutóbbi nevezésünk Pápai Jocival volt 2019-ben, aki a két évvel azelőtti sikere után magyar eredményhez szokatlanul sajnos nem jutott tovább az elődöntőből. De ez nem jelenti azt, hogy ne láthatnánk magyarokat májusban a bázeli színpadon.
A Németországot Baller című elektronikus pop számukkal képviselő Abor & Tynna valójában Bornemisza Attila és Tünde, egy magyar származású osztrák testvérduó. A szüleik magyarok, de Ausztriában nőttek fel, továbbá apjuk, Bornemisza Csaba a bécsi operaház egyik csellósa. A klasszikus zene nagy szerepet játszott a testvérek életében – részben ezért is csellózik szinte az egész produkció alatt Attila –, ők mégis inkább az elektronikus zenét választották.
Februárban kiderült, hogy a Carson Coma is megpróbálkozik a dalfesztiválon való megjelenéssel, igaz, ők sem Magyarország színeiben, hanem inkább San Marinóéban. Bár nem nyerték meg a lehetőséget, hogy a törpeállam zászlója alatt kijussanak az egyik májusi elődöntőbe, a Daddy Said No című dalukkal pont arra a tényre akarták felhívni a figyelmet, hogy apa kérésére nem indulhat országunk a nemzetközi versenyen.
A fogadóirodákban a finnek vezetnek
A 2025-ös trófeáért versengő 37 induló ország közül az egyik legesélyesebbnek Ausztria tűnik, JJ Wasted love című dalával. A műfaját elég nehéz meghatározni, hisz’ egészen új stílussal készül majd a nézőknek: egy popot és operát ötvöző balladával, megfűszerezve egy ütős, technós fináléval. Ugyan az opera nem teljesen sorolható az újdonságok közé a fesztivál történetében, egyedi kompozíciója valamelyest mégis kiemeli a többi ország közül.
A legvalószínűbb győztesnek a fogadóirodák azonban jelenleg a Svédországot képviselő finn triót, a KAJ-t tartják. A csapat a Bara Bada Bastu-val nyerte meg a svéd előválogatót, és rögtön a rajongók kedvence lett. Ami érdekes, hogy Svédország legutóbb 1998-ban küldött a saját nyelvén dalt az Eurovízióra, 2012-ben pedig Finnország döntött úgy, hogy svédül szól a nagyközönséghez.
KAJ humoros produkciója szaunázni hívja a nézőket, terjeszteni készen az északi országok ezen megszállottságát, néha a szövegbe dobálva tipikusan olyan finn kifejezésekkel, amiket minden svéd ismer. Kérdéses, hogy a zsűrik hogyan fogják értékelni a bolond koncepciót.
Hasonló még humorában az észt előválogató győztese, Tommy Cash Espresso Macchiato-ja is, amiben a kávé iránti beteges szeretetét mutatja be, a videoklip hozzá pedig még szürreálisabb.
A franciák is hozzák szokásos formájukat: idén is nagyon franciák. Louane dalában az anyjával – akit alig tizenhét évesen vesztett el – való kapcsolatát idézi fel a szentimentális, de pozitív hangvételű Maman című dalban.
Tabudöntögető produkciók
Habár esélyes, hogy Louane-é lesz a legjobban teljesítő francia nyelvű szám, az idei évben négy másik ország is meg akarja mutatni nyelvtudását. Svájc és Luxemburg teljesen, Hollandia félig fog franciául énekelni, de még Izraelnek is van valamiért egy francia verzéje. Luxemburgnak egyébként ez lesz a második éve a visszatérésük óta, tavaly hasonló produkcióval a 37 országból a 13. helyet érték el Malmőben.
Idén az átlagnál kevesebb dalt hallhatunk angol nyelven. Illetve több tabudöntögető produkcióra számíthat a közönség. Ott van például Finnország! Az Európai Műsorsugárzók Uniójának kétségei voltak a finn előadónő Erika Vikman színpadi ruhája és az élő produkciójában szereplő hatalmas mikrofon felől…
De Ausztrália előadása is tele van szexuális utalásokkal.
Az első elődöntő május 13-án, a második 15-én kerül megrendezésre. A döntőt május 17-én közvetítik. Hat ország automatikusan bejut a döntőbe, köztük Németország is. Tehát a Bornemissza testvérekkel biztosan találkozhatnak a nézők a fináléban.
A cikk szerzője: Kiss-Korbel Samu/Kiemelt kép: Profimedia